Czy mogę się zaszczepić, jeśli mam żylaki?

Być może już wiesz, że COVID-19, wirus, który może powodować żylaki, może być zapobiegany przez szczepienia. W Stanach Zjednoczonych wysiłki w tym kierunku nabierają tempa – prawie połowa osób w wieku 65 lat i starszych jest już w pełni zaszczepiona. W najbliższych miesiącach oczekuje się, że szczepionkę otrzyma więcej osób w każdym wieku.

Szczepienie na żylaki

Większość ludzi martwi się o szczepienie na żylaki, ponieważ stan ten może prowadzić do zakrzepów krwi. Podczas gdy zakrzepy krwi tworzą się zazwyczaj w nogach, mogą również wystąpić w innych częściach ciała, w tym w płucach. Osoba zaszczepiona może nie odczuwać objawów choroby aż do momentu powstania zakrzepu, dlatego ważne jest, aby zbadał ją lekarz.

Żylaki to nieestetyczne, poskręcane żyły. Najczęściej występują na nogach i są spowodowane brakiem równowagi w przepływie krwi. Ponieważ wpływają na przepływ krwi, mogą stać się nieestetyczne i niewygodne. Żylaki mogą również prowadzić do zawstydzenia. Łagodniejsza forma żylaków nazywana jest pajączkami. Różnica między pajączkami a żylakami polega na tym, że pajączki są powierzchowne i zazwyczaj nie powodują żadnych objawów.

Zaszczepienie się na żylaki jest bezpiecznym sposobem zapobiegania żylakom, choć może spowodować powikłania. U niektórych osób szczepionka spowodowała rzadkie powikłanie, zespół małopłytkowości. Chociaż nie ma wyraźnego związku między szczepieniami COVID-19 a żylakami, najlepiej jest jak najszybciej poszukać leczenia.

Szczepionki przeciwko COVID-19 są ważne, ponieważ chronią przed chorobą, która powoduje żylaki. Szczepionka jest w 90% skuteczna w powstrzymywaniu zakażenia i zmniejsza ryzyko rozwoju choroby. Jednak osoby z żylakami powinny zachować ostrożność podczas podróży. Przed wyjazdem do obcego kraju powinny skonsultować się z lekarzem.

Żylaki mogą być oznaką przewlekłej niewydolności żylnej, dlatego należy koniecznie poddać się kontroli pracownika służby zdrowia, gdy tylko zauważymy jakiekolwiek objawy. Istnieje wiele różnych typów żylaków, dlatego lekarz powinien przeprowadzić dokładne badanie.

Leczenie żylaków

Żylaki są spowodowane przez nieprawidłowe zastawki w żyłach, które zwracają krew z powrotem do serca. Kiedy te zawory źle funkcjonują, krew gromadzi się wewnątrz żyły i powoduje jej obrzęk. W rezultacie, żyła może wyglądać na niebieską lub fioletową. Nieleczona choroba może stać się poważna.

Osoby z żylakami często doświadczają bólu, obrzęku i przebarwienia skóry. W cięższych przypadkach mogą pojawić się wrzody. Stan ten zazwyczaj wymaga leczenia, aby zatrzymać niewydolność żylną. Leczenie jest dostępne poprzez skleroterapię, która polega na wstrzykiwaniu roztworu do dotkniętych żył. Zabieg może poprawić wygląd dotkniętego obszaru.

Objawy żylaków obejmują obrzęk i ból nóg oraz zapalenie żył. Skóra nad dotkniętymi żyłami może stać się przebarwiona i swędząca. U niektórych osób mogą również wystąpić owrzodzenia na wewnętrznej stronie kostek. Istnieją dwa rodzaje zakrzepowego zapalenia żył: powierzchowne i głębokie. Pierwszy z nich powoduje obrzęk i ból, natomiast drugi gorączkę i niebieskawy kolor skóry.

Chociaż szczepionka jest bezpieczna, istnieje ryzyko powstania zakrzepów krwi. Jednak ryzyko to można zmniejszyć poprzez zastosowanie znieczulenia miejscowego oraz techniki walk-in/walk-out. Pacjenci, którzy mają żylaki, mogą otrzymać szczepionkę zapobiegającą zakażeniu.

Pacjenci, którzy mają drobne lub powierzchowne żylaki mogą również wybrać terapię laserową. Chirurg może zdecydować się na tę procedurę, jeśli jest ona bezpieczna i skuteczna. Podczas tej procedury, pacjent jest w pozycji leżącej, a małe nacięcie jest wykonane w dotkniętym obszarze. Procedura obejmuje wiele zastrzyków i pończochy uciskowe. Pacjenci mogą chodzić wkrótce po zabiegu, ale powinni nosić pończochy uciskowe przez dwa tygodnie.

Oprócz żylaków, szczepienie może spowodować zespół małopłytkowości, rzadki, ale zagrażający życiu stan obejmujący zakrzepy krwi. Stan ten był związany z poziomem płytek krwi u osób, które otrzymały szczepionkę firmy AstraZeneca. Stan ten może prowadzić do ciężkich krwawień i wrzodów.

Otrzymanie szczepionki COVID-19

Wykazano, że otrzymanie szczepionki COVID-19 zmniejsza ryzyko rozwoju zakrzepów krwi. Istnieje jednak niewielkie ryzyko nabycia zakrzepu po podaniu szczepionki. Stan ten występuje rzadko i jest mało prawdopodobne, aby był poważnym działaniem niepożądanym szczepionki COVID-19. Aby uniknąć tego problemu, osoby mające żylaki powinny być świadome objawów, które mogą wystąpić po szczepieniu.

Szczepionka zawiera antygen, który u niektórych osób wywoła reakcję alergiczną. Szczepionka COVID-19 pomoże zmniejszyć ryzyko wystąpienia żylaków poprzez ochronę organizmu przed tą bakterią. Może również obniżyć ryzyko wystąpienia poważnych zakażeń COVID-19. Szczepionka jest w pełni skuteczna po podaniu dwóch dawek.

Pandemia COVID-19 opóźniła rozwój skutecznych metod leczenia. Opracowano jednak szczepionkę i jest ona obecnie dostępna. Możesz otrzymać tę szczepionkę, jeśli chcesz podróżować bez konieczności zmagania się z bólem spowodowanym żylakami. Jeśli szukasz specjalisty od żył w Las Vegas, rozważ uzyskanie szczepionki COVID-19. Center for Vein Restoration ma kilka biur w całym kraju.

DVT występują w żyłach głębokich ciała. Podczas gdy te żyły są zwykle zlokalizowane w nogach, mogą one rozwijać się w innych częściach ciała. DVT może być zagrożeniem dla życia. DVT może powodować ból w klatce piersiowej, trudności w oddychaniu, kaszel z krwią, a nawet omdlenia. Rozpoznanie tego stanu może być trudne, ponieważ objawy mogą naśladować inne stany chorobowe.

Szczepionka COVID-19 ma kilka działań niepożądanych. W literaturze naukowej pojawiło się jedno doniesienie, że rzadkie działanie niepożądane szczepionki może prowadzić do zakrzepów krwi. Jednak to rzadkie działanie niepożądane występuje tylko u czterech osób na milion. Australijska Techniczna Grupa Doradcza ds. Immunizacji odnotowała zwiększone ryzyko u osób w wieku 50-59 lat. Jednak szczepionka jest nadal zalecana dla osób poniżej 60 roku życia.

Leczenie zakrzepicy żył głębokich

Istnieje kilka opcji leczenia zakrzepicy żył głębokich. Leczenie to jest w dużej mierze uzależnione od konkretnych czynników klinicznych, które przyczyniają się do powstawania zakrzepów krwi. Na przykład, długość skrzepu i jego lokalizacja będą odgrywać rolę w określaniu najlepszego leczenia. Niektórzy ludzie mogą korzystać z kombinacji zabiegów. Należy jednak koniecznie porozmawiać z pracownikiem służby zdrowia, aby określić najlepszą opcję dla konkretnego przypadku.

Jedną z najskuteczniejszych opcji leczenia DVT jest tromboliza. Procedura ta wykorzystuje mały cewnik do usunięcia skrzepu. Jest on wprowadzany za pomocą promieniowania rentgenowskiego lub ultradźwiękowego. Następnie lekarz stosuje leki rozpuszczające skrzep lub urządzenia mechaniczne do rozpuszczenia skrzepu. Zabieg jest zazwyczaj wykonywany w warunkach ambulatoryjnych, chociaż niektórzy ludzie muszą spędzić noc lub dwie w szpitalu.

Objawy DVT mogą obejmować ból i obrzęk nogi lub ręki. Dotknięty obszar może również czuć się ciepły i czerwony. Żyły w pobliżu powierzchni skóry mogą być również większe niż normalnie. W niektórych przypadkach, skrzepy krwi mogą przemieszczać się do innych części ciała, powodując silne bóle głowy lub drgawki.

Osoby z DVT powinny nosić pończochy uciskowe na wysokości kolan, aby pomóc zapobiegać obrzękowi i bólowi z nim związanemu. Ponadto powinny unikać czynności, które mogą spowodować poważny uraz i pozostać dobrze nawodnione. Leczenie zakrzepicy żył głębokich będzie się różnić w zależności od osoby. Jednak w większości przypadków ważne jest, aby uzyskać odpowiednią diagnozę i leczenie, aby zapewnić najlepszy wynik.

Niektóre z najczęstszych metod leczenia DVT obejmują przyjmowanie leku przeciwzakrzepowego. Leki przeciwzakrzepowe mogą być przyjmowane w domu i są tak samo bezpieczne jak te stosowane w szpitalu. Jednak pacjenci powinni również zmienić swój styl życia, aby uniknąć zakrzepów krwi.

Leczenie pajączków

Pierwszym krokiem do leczenia pajączków i żylaków jest badanie fizyczne przeprowadzone przez lekarza. Lekarz zbada Twoje nogi w pozycji stojącej i zapyta o objawy, których doświadczasz. On lub ona może również zalecić, aby uzyskać żylne Doppler USG nóg, który wykorzystuje fale dźwiękowe do określenia przepływu krwi w nogach. Badanie to jest ważne, ponieważ może wykryć obecność skrzepu krwi.

Pajączki to cienkościenne żyły, które pojawiają się blisko powierzchni skóry. W przeciwieństwie do żylaków, nie są one wybrzuszone. Mogą pojawiać się na wielu różnych obszarach, w tym na twarzy i nogach. Skleroterapia, procedura, która polega na wstrzykiwaniu substancji chemicznej do żyły, jest jedną z opcji leczenia dostępnych dla pajączków.

Skleroterapia wykorzystuje środek sklerotyzujący do obliteracji dotkniętej żyły. Roztwór ten jest wstrzykiwany do żyły za pomocą bardzo cienkiej igły. Środek ten podrażnia śródbłonek wyściełający żyłę, co powoduje jej obrzęk i sklejenie. Ostatecznie, żyła zostanie zamieniona w tkankę bliznowatą. Zabieg ten można powtórzyć kilka razy dla uzyskania skutecznych rezultatów.

Skleroterapia jest jednym z najczęstszych zabiegów na pajączki i żylaki. W tej procedurze, lekarz wstrzykuje roztwór soli fizjologicznej do dotkniętych żył. To powoduje, że żyły twardnieją, a krew zostanie przekierowana do innych żył. Zabieg ten nie spowoduje wyleczenia, ale może sprawić, że nogi będą wyglądać lepiej.

Leczenie laserowe to kolejna opcja leczenia pajączków i żylaków. Technologia laserowa może skutecznie zniszczyć żyłę, dzięki czemu opuchnięty obszar jest mniej widoczny i zmniejsza ból. Laseroterapia może być również stosowana do leczenia mniejszych żylaków.