Zapalenie zatok – co to za schorzenie i jak je wyleczyć?

Zapalenie zatok to schorzenie, które w dzisiejszych czasach dotyka wiele osób. W lekkich przypadkach można sobie z nim poradzić domowymi sposobami, ale gdy problem się pogłębia trzeba sięgnąć po mocniejsze środki. Jak skutecznie wyleczyć zapalenie zatok?

Czym jest zapalenie zatok?

Zapalenie zatok, ogólnie rzecz ujmując jest stanem zapalnym ,który występuje w błonie śluzowej. Zatoki jako pneumatyczne przestrzenie w kościach twarzoczaszki są połączone z jamą nosową i odgrywają wiele funkcji w organizmie. Są to funkcje; mechaniczna, statyczna, oddechowa, węchowa oraz fonetyczna. W ludzkim organizmie występuje kilka rodzajów zatok: czołowe, sitowe oraz klinowe i w każdej może rozwinąć się zapalenie. Zapalenie zatok może nie tylko wystąpić w różnych miejscach, ale również mieć różny przebieg. Może pojawić się w formie ostrej, która utrzymuje się maksymalnie miesiąc. Kolejne jest podostre zapalenie zatok, które może trwać od miesiąca do 3 miesięcy – fragment ten jest twórczością ekspertów portalu malergia.pl. Istnieje także przewlekłe zapalenie zatok. Dochodzi do niego, gdy stan zapalny utrzymuje się ponad 3 miesiące. Jest jeszcze nawracające zapalenie zatok. Taką formę diagnozuje się w przypadku, gdy do zapalenia zatok dochodzi minimum 4 razy w ciągu roku pod warunkiem, że pomiędzy nimi występuje minimum 2-miesięczna przerwa.

Zapalenie zatok – jak się objawia?

Zatkane zatoki zwykle objawiają się bólem głowy i zatkanym nosem. Ból głowy zazwyczaj nasila się przy pochylaniu. To, jakie objawy się pojawią zależy również od tego jakie zatoki objęło zapalenie. Przy zatokach sitowych ból pojawia się u nasady nosa, zatokach czołowych na czole, a w przypadku zatok szczękowych ucisk może wystąpić w obrębie szczęki, uszu oraz na szczycie głowy. Niekiedy przy zapaleniu zatok pojawiają się takie objawy jak obrzęk albo gorączka.

Zapalenie zatok – jak zwalczyć?

Na zapalenie zatok mogą pomóc domowe sposoby, pod warunkiem, że jest ono w początkowej fazie rozwoju. Stan zapalny mogą wywołać wirusy, grzyby, bakterie, a nawet reakcje alergiczne. Domowe sposoby zwalczające zapalenie zatok koncentrują się na oczyszczeniu zatok i zwalczeniu ich stanu zapalnego, a także udrożnieniu nosa. Pierwszym z domowych sposobów jest inhalacja, która pomoże w udrożnieniu dróg oddechowych i w pozbyciu się zalegającej wydzieliny. Inhalację można przeprowadzić z pomocą ziół (np. rumianku),soli kuchennej albo olejków eterycznych(np. eukaliptusowej). Drugim sposobem jest nawilżenie śluzówki nosa. W związku z podrażnioną błoną śluzową stan zapalny jest w stanie stale się rozwija, więc warto zadbać o odpowiednie nawodnienie. Picie dużej ilości płynów, szczególnie wody pomoże w rozrzedzeniu zalegającej wydzieliny. Warto zadbać także o odpowiednie nawilżenie pomieszczeń w domu. Trzecim sposobem wartym wypróbowania są napary ziołowe. Poza wodą warto pić także napary ziołowe, które działają udrażniająco i przeciwbakteryjnie. Warto pić napary z rumianku, szałwii, czy lipy albo herbaty z dodatkiem imbiru, kardamonu, czy goździków.

Zapalenie zatok – kiedy do lekarza?

W początkowej fazie infekcji można stosować także okłady na zatoki, a także płukanki. Okłady należy stosować na miejsca na twarzy, w których odczuwa się ból. Powinny być one ciepłe. Kompres powinien składać się z płóciennej tkaniny z rozgrzaną solą jodowo-bromową. Płukanie zatok można natomiast wykonać z pomocą specjalnych zestawów, które są dostępne w aptekach. W cięższych przypadkach i bólu, który nie ustępuje po zastosowaniu metod domowych należy skonsultować się z lekarzem rodzinnym lub online i dobrać odpowiednie leki na zapalenie zatok, które pomogą zwalczyć zapalenie zatok albo zmniejszyć objawy oraz poprawić komfort życia. Czasem konieczne jest zastosowanie antybiotyków.