Utrata odcienia skóry – co robić?

Jeśli martwi Cię nierówny koloryt skóry, być może cierpisz na melasmę lub przebarwienia pozapalne. Warunki te są często wywoływane przez zmiany hormonalne. Inne przyczyny nierównomiernego kolorytu skóry to zapalenie skóry, trądzik różowaty lub nadmierna ekspozycja na słońce. Szczególnie ekspozycja na światło słoneczne może powodować zmiany w odcieniu skóry, a nawet przebarwienia skóry zwane rumieniem.

Prezentowana treść powstała dzięki współpracy z krainapieknosci.pl

Melasma

Chociaż nie wiadomo, co powoduje melasmę, istnieje kilka przyczyn, które przyczyniają się do powstania przebarwień. Jedną z tych przyczyn jest nadmierna ekspozycja na światło słoneczne, która pogarsza stan melasmy. Inne czynniki to zmiany hormonalne, ciąża i niektóre leki.

Melasma jest schorzeniem pigmentowym, które dotyka około pięciu milionów Amerykanów. Najczęściej występuje u osób o jasnobrązowej skórze. Częściej dotyka kobiet, ale może również dotyczyć mężczyzn. Kobiety w ciąży są również bardziej narażone na jej wystąpienie. Niektóre leki również mogą ją powodować, a lekarze nie wiedzą na pewno dlaczego. Niektórzy eksperci podejrzewają jednak, że jest ona spowodowana nieprawidłowym funkcjonowaniem melanocytów. Ludzie o jasnej skórze mają tendencję do posiadania większej ilości melanocytów. Ponadto są one bardziej narażone na działanie promieni słonecznych UV niż osoby o ciemniejszej skórze.

Łojotok

Łojotok i utrata koloru skóry są powszechnymi problemami skórnymi i mogą być trudne do zdiagnozowania. Leczenie jest zazwyczaj kombinacją miejscowych kortykosteroidów i leków przeciwgrzybiczych. Leki przeciwgrzybicze są zwykle stosowane raz lub dwa razy w tygodniu i mogą pomóc w kontrolowaniu stanu. Leki przeciwgrzybicze mogą być również podawane doustnie. Płukanki z nadtlenku benzoilu są również czasami przepisywane w celu kontrolowania stanu. Płyny te powinny być stosowane z ostrożnością i tylko po konsultacji z lekarzem. Mogą one powodować suchość skóry, więc pacjenci mogą również odnieść korzyści z zastosowania kremu nawilżającego po użyciu tych produktów.

Łojotok można kontrolować poprzez codzienne mycie dotkniętego obszaru wodą z mydłem. Dotknięty obszar może być również leczony miejscowo kremem, który zawiera ketokonazol lub 1% hydrokortyzon. Pomoże to poprawić stan, pomagając wyeliminować rumień. Pacjenci powinni być również zachęcani do udziału w zajęciach na świeżym powietrzu. Należy jednak zachować ostrożność, aby uniknąć uszkodzeń słonecznych.

Nadmierna ekspozycja na słońce

Nadmierna ekspozycja na światło słoneczne jest związana z rozwojem raka skóry. Nawet osoby o ciemnej skórze mogą doświadczyć zmian w odcieniu skóry z powodu zbyt dużej ekspozycji na słońce. Najlepszym sposobem ochrony przed uszkodzeniem skóry jest stosowanie kremów z filtrem i unikanie opalania. Ciemniejsza skóra zawiera więcej melaniny, która lepiej chroni ją przed szkodliwym działaniem promieni UV. Jednak ta dodatkowa pigmentacja może powodować nierównomierne rozłożenie pigmentu, co może prowadzić do plam słonecznych i innych zmian skórnych.

Ekspozycja na słońce uszkadza elastynę i kolagen, dwa ważne włókna strukturalne skóry. Powoduje to zwiotczenie i rozciągnięcie skóry, a także pojawienie się drobnych linii i zmarszczek. Zmniejsza się również zawartość kwasu hialuronowego w skórze, przez co staje się ona cieńsza i bardziej delikatna.

Kremy wybielające

Kremy rozjaśniające skórę to świetna opcja dla osób, które chcą mieć bardziej wyrównany koloryt skóry. Są one bezpieczne w użyciu, o ile są stosowane prawidłowo i pod nadzorem wykwalifikowanego pracownika medycznego. Jednak kremy rozjaśniające skórę nie powinny być stosowane w nadmiarze, w przeciwnym razie mogą powodować podrażnienia i przebarwienia skóry. Z tego powodu zaleca się stosowanie tych kremów wyłącznie w połączeniu z poradą dermatologa.

Kremy wybielające nie są zalecane dla osób, które są podatne na zespół nerczycowy, zaburzenie, które wpływa na nerki. Zasadniczo choroba ta powoduje, że nerki przestają filtrować odpady i nadmiar wody z krwi, co powoduje, że zbyt dużo białka trafia do moczu. Stosowanie kremów rozjaśniających skórę, które zawierają rtęć, zostało powiązane z zespołem nerczycowym. Pomimo ryzyka związanego z rtęcią, wybielanie skóry jest ogólnie bezpieczne, jeśli jest wykonywane przez dermatologa. Może również pomóc w redukcji ciemnych plam spowodowanych ekspozycją na słońce, starzeniem się i zmianami hormonalnymi.

Witamina E

Witamina E jest silnym antyoksydantem, który pomaga skórze zachować wilgoć. Chroni również skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV. Dzięki temu jest idealna do pielęgnacji skóry suchej. Może jednak nie zapewniać takich samych korzyści dla skóry suchej, jak dla skóry tłustej. Zdrowa ilość witaminy E w diecie pomoże Ci osiągnąć bardziej wyrównany koloryt skóry. Witamina ta znajduje się w różnych produktach spożywczych, w tym w orzechach, nasionach i jogurcie.

Nakładanie serum z witaminą E na skórę to prosty proces. Wystarczy nałożyć niewielką ilość na twarz, używając opuszków palców. Następnie rozprowadź ją małymi, okrężnymi ruchami. Pozostaw ją na skórze przez około dwadzieścia minut. Zabieg należy powtarzać raz lub dwa razy w tygodniu. Aby zmaksymalizować rezultaty, stosuj serum na noc, około 30 minut przed snem.

Przeszczep zawiesiny komórkowej

Przeszczep zawiesiny komórkowej (CST) jest zabiegiem chirurgicznym stosowanym w celu przywrócenia kolorytu skóry u pacjentów, którzy utracili pigmentację skóry. Proces obejmuje przeszczepienie komórek skóry, które są pobierane ze skóry dawcy. Przeszczepione komórki są następnie umieszczane w miejscu biorcy. Aby osiągnąć najlepsze wyniki, przeszczepione komórki należy wymieszać z komórkami skóry miejsca biorcy. Stosunek komórek skóry dawcy i biorcy wynosi zwykle jeden do trzech lub czterech.

Procedura nie jest prosta i wymaga sporej ilości czasu. Polega na pobraniu przeszczepu skóry o częściowej grubości z okolicy pośladkowej pacjenta. Ten przeszczep skóry jest następnie wykorzystywany do stworzenia autologicznej zawiesiny komórkowej, która jest bogata w melanocyty. Przeszczep jest następnie umieszczany w pięciu mL normalnego roztworu soli fizjologicznej. Ten przeszczep jest następnie transportowany do laboratorium. W laboratorium, przeszczep jest izolowany od zanieczyszczonego tłuszczu i krwi. Następnie przeszczep jest odwadniany i przenoszony do 10 mL roztworu soli fizjologicznej z buforem fosforanowym. Po przeniesieniu przeszczepu jest on inkubowany w temperaturze 37 stopni Celsjusza pod wpływem 5% dwutlenku węgla.