Usuwanie żylaków pianką – kilka wskazówek

Jest kilka rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim pójdziesz w dla procedury usuwania żylaków pianki. Chociaż ablacja żył jest ogólnie bezbolesna, niektóre efekty mogą być tymczasowe, takie jak ucisk w klatce piersiowej, kaszel i zaburzenia widzenia. Zdarzały się przypadki reakcji alergicznych na piankę, ale są one rzadkie. Po zabiegu mogą pojawić się siniaki, a w celu złagodzenia dyskomfortu możesz zażywać leki przeciwzapalne i Arnikę. Ponadto, należy unikać nadmiernej aktywności fizycznej przez 48 godzin po zabiegu.

Objawy zakrzepicy żył głębokich

Ważne jest, aby być świadomym objawów zakrzepicy żył głębokich przed poddaniem się piankowemu usunięciu żylaków. Stan ten może prowadzić do traumatycznego wstrzyknięcia tętniczego lub martwiczego zapalenia powięzi, co wymaga natychmiastowej pomocy medycznej. W celu leczenia tego stanu, lekarze mogą stosować skleroterapię piankową lub wstrzykiwanie sklerozantu.

Zabieg polega na wstrzyknięciu specjalnej pianki do żyły. Może to spowodować obrzęk i zasinienie. Może również powodować niewielki ból i tkliwość w okolicy. Ból i obrzęk mogą utrzymywać się do tygodnia. U niektórych pacjentów po zabiegu dochodzi do uszkodzenia nerwów.

W niektórych przypadkach, zakrzep żył głębokich może nie powodować żadnych dalszych komplikacji. W takich przypadkach lekarze mogą monitorować stan za pomocą USG i mogą przepisać leki rozrzedzające krew – cytat ten jest konsekwencją analiz redakcji strony . Pacjenci z trombofilią są narażeni na większe ryzyko zakrzepicy żył głębokich. Z tego powodu pacjenci z tą chorobą powinni rozważyć prowadzenie zdrowego stylu życia, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia DVT.

W przypadku wystąpienia objawów DVT przed poddaniem się zabiegowi piankowego usunięcia żylaków, zaleca się konsultację z lekarzem specjalistą. Procedura ta była związana z poważnymi skutkami ubocznymi, w tym zakrzepicą żył głębokich i zatorowością płucną. Niemniej jednak ryzyko wystąpienia DVT jest niewielkie i może być niedoszacowane.

Chociaż większość żylaków to obawy kosmetyczne, mogą one prowadzić do poważniejszych powikłań, w tym krwawienia i zakrzepów krwi. Jeśli objawy są ciężkie lub uporczywe, najlepiej jak najszybciej zgłosić się do lekarza.

Powierzchowny skrzep może prowadzić do zapalenia skóry lub tłuszczu oraz czerwonych grudek i obrzęku kończyn. Najgorszy scenariusz ma miejsce, gdy skrzep z żył głębokich odrywa się i przemieszcza do płuc, powodując niebezpieczny stan zwany zatorowością płucną.

Leczenie żylaków sklerozantami

Leczenie żylaków za pomocą sklerozantów jest skuteczną metodą zmniejszania rozmiaru żył i bólu. Proces polega na wstrzykiwaniu drażniących substancji chemicznych do chorej żyły, co powoduje jej skurcz i zapadnięcie. Zapadnięta ściana żyły następnie goi się, uszczelniając żyłę. Leczenie może trwać od dwóch do sześciu miesięcy, aby uzyskać efekt, ale wyniki są trwałe. Może być wykonywany na małych i dużych żyłach.

Skleroterapia jest bezbolesnym zabiegiem, który zazwyczaj nie wymaga znieczulenia i może być wykonany w gabinecie lekarza. Pacjenci, którzy mają duże lub bardzo głębokie żylaki mogą być dobrym kandydatem do zabiegu, który może wymagać więcej niż jednej sesji. Podczas zabiegu do uszkodzonej żyły wprowadza się cewnik, który jest prowadzony za pomocą ultradźwięków, aby zapewnić umieszczenie roztworu w uszkodzonej żyle.

Po zabiegu żyła będzie zwykle leczona bez blizny, chociaż małe żylaki mogą pozostać otwarte. W przyszłości lekarz będzie musiał w razie potrzeby powtórzyć zabieg, ponieważ małe żylaki mogą nie reagować na leczenie. Jeśli leczenie jest skuteczne, pacjent powinien być w stanie wrócić do normalnych czynności po kilku tygodniach. Jeśli wstrzyknięcie sklerozantu nie zmniejszy rozmiaru żyły, lekarz może wykonać zabieg chirurgiczny w celu usunięcia chorej żyły.

Skleroterapia może również powodować poważne powikłania. U pacjentów mogą pojawić się otwarte owrzodzenia w miejscach wstrzyknięć lub mogą wystąpić reakcje alergiczne. W niektórych rzadkich przypadkach, sklerozy mogą prowadzić do martwicy skóry. Procedura nie jest bolesna, ale może powodować pewien dyskomfort. Czas przestoju po tej procedurze jest minimalny.

Sklerozanty są popularnym rozwiązaniem w leczeniu żylaków, ale pochodzą z efektów ubocznych i mogą być niebezpieczne. Oprócz powodowania poważnych skutków ubocznych, sklerozanty mogą również powodować skutki uboczne zagrażające życiu. Dlatego też przyszłe badania powinny skupić się na opracowaniu bezpieczniejszych i bardziej skutecznych rozwiązań w zakresie sklerozantów oraz zbadaniu alternatywnych metod leczenia.

Skleroterapia wykorzystuje płynny lub piankowy sklerozant do leczenia żylaków. Metoda ta jest nowoczesną alternatywą dla chirurgii. Polega na wstrzykiwaniu do żylaków pianki lub roztworu oleinianu etanoloaminy.

Przygotowanie do wstrzyknięcia sklerozantu

Skleroterapia to zabieg, w którym do żylaka wstrzykuje się roztwór sklerozantu. Sklerozant spowoduje zapadnięcie się żyły, zmuszając krew do przepływu przez zdrowe naczynia. Gdy to się stanie, żyła zniknie. Trwa to w dowolnym miejscu od 15 do 30 minut, aby zakończyć procedurę. Jest to bezpieczne i zazwyczaj nie powoduje bólu. W niektórych przypadkach, aby osiągnąć maksymalne wyniki, konieczne jest przeprowadzenie kilku sesji.

Podczas zabiegu, cienka igła zostanie użyta do wstrzyknięcia roztworu sklerozantu do żylaka. Podrażnia to podszewkę żyły, powodując jej obrzęk i sklejenie. Z biegiem czasu, żyła zniknie jak leczenie zużywa się. Chociaż skleroterapia jest bardzo skuteczna w eliminowaniu małych żylaków, nie jest odpowiednia dla dużych, głęboko osadzonych żylaków. Pacjenci będą musieli nosić pończochy uciskowe przez siedem do dziesięciu dni po zabiegu.

Po zabiegu pacjent może wrócić do normalnych czynności i może odczuwać pewne zaburzenia widzenia. Możliwe jest jednak wystąpienie ciemnych plam i nierówności skóry po zabiegu. Większość osób wraca do zdrowia po zabiegu i może powrócić do normalnej aktywności następnego dnia. Niektóre żyły mogą wymagać kilku zabiegów, aby je całkowicie wyeliminować.

Sklerozanty są dostępne w formie pianki lub roztworu. Sklerozanty piankowe poprawiają prowadzenie obrazu ultrasonograficznego i pozwalają lekarzom na stosowanie niższych stężeń substancji czynnej. Popularne sklerozanty detergentowe to polidokanol, tetradecylosiarczan sodu i oleinian etanoloaminy.

Po przygotowaniu sklerozantu pacjent jest układany w pozycji do wstrzyknięcia. Skóra jest przygotowywana alkoholem, aby zapobiec zakażeniu, a następnie igła jest wprowadzana do docelowych żył. Lekarz powinien ściśle monitorować procedurę, aby zapewnić prawidłowe umieszczenie sklerozantu.

Przed zabiegiem pacjent powinien unikać przyjmowania aspiryny lub Tylenolu. Leki te mogą wpływać na krzepnięcie krwi i zmniejszać skuteczność środka sklerotyzującego. Ponadto, pacjenci powinni unikać korzystania z gorących kąpieli i sauny oraz nosić pończochy podtrzymujące przez trzy do siedmiu dni po zabiegu.

Unikanie nadmiernej aktywności fizycznej w ciągu 48 godzin po zabiegu

Chociaż czas rekonwalescencji po tym zabiegu jest długi, pacjenci mogą być w stanie natychmiast wznowić normalne czynności. Pończochy uciskowe powinny być noszone przez co najmniej dwa dni po zabiegu. Pacjenci powinni również unikać wszelkich forsownych aktywności, w tym długich okresów siedzenia. Umiarkowane ćwiczenia, takie jak spacer, są zalecane, ponieważ pomagają utrzymać przepływ krwi i są wystarczająco łagodne dla układu naczyniowego, aby się zagoić. Pacjenci powinni również unikać długodystansowych podróży lotniczych w pierwszym tygodniu po zabiegu. Po miesiącu widoczne żylaki powinny się zmniejszyć lub nawet całkowicie zniknąć. Po miesiącu powinny zniknąć zasinienia i nie powinno być widocznych blizn.

Po zabiegu pacjenci powinni powstrzymać się od wykonywania forsownych czynności, takich jak podnoszenie ciężarów czy jogging. Pacjenci powinni również unikać gorącej jogi i jacuzzi, które mogą rozszerzać żyły. Chociaż większość pacjentów jest w stanie powrócić do większości normalnych codziennych czynności po zabiegu, ekstremalne ciepło może spowodować zakrzepicę.

Aby zapewnić pełną i trwałą odpowiedź na leczenie, pacjenci powinni zmodyfikować swój styl życia. Utrata wagi jest ważnym krokiem w kierunku zmniejszenia progresji schorzenia. Regularne ćwiczenia i zwiększenie funkcji pompy mięśniowej łydek mogą również pomóc w poprawieniu objawów. Pomocne może być również podnoszenie stóp do poziomu serca i unikanie długotrwałego stania. Pacjenci powinni także zrezygnować z palenia tytoniu i innych czynności, które mogą pogorszyć stan.

Żylaki mogą być niekomfortowe i mogą powodować zmiany skórne, takie jak pigmentacja obszaru chodu, a nawet owrzodzenie. Pacjenci ci są zwykle leczeni w centrum leczenia ran. Jeśli te objawy utrzymują się, pacjenci mogą być poddani terapii ablacyjnej lub operacji. Oprócz operacji, zastrzyki chemiczne, które są znane jako skleroterapia, mogą być również stosowane w leczeniu żylaków.

Skleroterapia jest zabiegiem wykonywanym w gabinecie, a jej działanie polega na podrażnieniu wnętrza problematycznych żył specjalnym roztworem. Powoduje to, że ściany żyły zapadają się, zapobiegając przedostawaniu się krwi do środka. To ostatecznie sprawia, że żyła znika. Procedura ta jest bezpieczna, mało inwazyjna i nie wymaga znieczulenia. Po zabiegu pacjenci są zobowiązani do noszenia pończoch uciskowych przez 48 godzin i unikania forsownej aktywności fizycznej przez dwa tygodnie. Następnie, mogą powrócić do normalnych czynności.